Facebook is een geweldig platform om je bedrijf te promoten en potentiële klanten te bereiken. Het platform heeft maar liefst 7 miljoen actieve gebruikers in België. Dat zijn 7 miljoen mensen die jouw bedrijf kunnen leren kennen. Daarnaast zijn er nog tal van voordelen van een Facebook bedrijfspagina:
- Het is volledig gratis.
- Leer je klanten en hun noden kennen door direct in contact te komen.
- Bereik (potentiële) nieuwe klanten door hoogpresterende posts.
- Meer naamsbekendheid door je bereik te vergroten.
Vandaag bekijken we hoe je stap per stap een Facebook bedrijfspagina kunt aanmaken en hoe je als bedrijf optimaal kunt groeien op het platform.
Echter, kun je geen Facebookpagina aanmaken zonder eerst zelf een persoonlijk profiel te hebben. Mocht je dat nog niet hebben, kan je via www.facebook.com snel een account aanmaken en ben je klaar om te groeien met jouw bedrijf!
Stap 1: je pagina aanmaken
Als je ingelogd bent op je persoonlijk account, zie je rechts bovenaan een menu-item met 9 cirkeltjes. Hier mag je op klikken en daarna ga je via het submenu ‘Create’, verder naar het item ‘Page’. Zo kom je op het venstertje waar je je bedrijfspagina kan aanmaken.
Links kan je je bedrijfsnaam invullen, de sector waarin je actief bent en een korte beschrijving van wat je daadwerkelijk doet of waar je voor staat. Dit is de perfecte manier om je bedrijf meteen voor te stellen aan je paginabezoekers, dus hou het kort en bondig, maar vooral duidelijk.
Stap 2: voeg een profiel- en omslagfoto toe
Als je naam wordt goedgekeurd, kan je ook een profiel- en omslagfoto instellen. Voor je profielfoto kan je best het logo van je bedrijf gebruiken zodat mensen je meteen kunnen herkennen. Een omslagfoto is al wat interessanter omdat je hier creatiever mee kunt omgaan. Enkele omslagfoto ideeën zijn:
- Een behind-the-scenesfoto van jouw bedrijf waarin je je werknemers, kantoor of werkomgeving in beeld brengt.
- Een slogan: toon meteen waar je voor staat.
- Gebruik het als een soort van advertentie om een opkomend event, je website of een bepaald product te promoten.
- Combineer het met je profielfoto om een leuk beeld te creëren.
- Lijn alles uit naar rechts zodat bezoekers de volledige pagina kunnen bekijken met links je profielfoto, en rechts de content op je omslagfoto.
Tip: zorg voor afbeeldingen die in klein formaat ook goed te zien zijn, zodat je pagina er ook netjes uitziet op mobiel.
Stap 3: bijkomende bedrijfsgegevens invullen
Proficiat! Je hebt officieel een Facebook bedrijfspagina aangemaakt. Nu is het nog de bedoeling om je pagina wat op te vullen met bijkomende informatie over je bedrijf.
Het eerste dat je te zien krijgt, is een venstertje om je Facebookpagina te koppelen aan je WhatsApp, waardoor klanten je makkelijker kunnen bereiken. Dit is zeker niet verplicht, maar wel aangeraden als je een goede klantensupport wil aanbieden, want de klant krijgt zo het gevoel dat hij directer in contact staat met jou.
Voeg bovendien ook een link toe naar je website, zodat je paginabezoekers meer informatie kunnen terugvinden over je bedrijf, services of producten.
Je bedrijfslocatie toevoegen: indien je onderneming geen vaste locatie heeft kan je dit uitzetten door ‘my page doesn’t have a location’ aan te tikken in het locatievenstertje.
Geef aan op welke momenten en werkuren je bedrijf actief is. Voeg een telefoonnummer toe zodat klanten je direct kunnen bellen voor specifieke vragen.
Last but not least: het is mogelijk om op je Facebookpagina een call-to-action toe te voegen die past bij jouw bedrijf. Een CTA dient om een bezoeker actie te laten ondernemen, wat op verschillende manieren kan gebeuren. Er zijn 15 mogelijke CTA’s waar je uit kan kiezen op Facebook.
Stap 4: vraag aan je vrienden om je pagina te liken
Je Facebook bedrijfspagina is volledig in orde en ready to go. Nu is het nog de bedoeling dat mensen je pagina gaan liken. De beste manier om snel likes en volgers te verkrijgen op je Facebookpagina is door je persoonlijke vrienden uit te nodigen om je pagina te liken.
Ondanks dat bereik en engagement belangrijker zijn, is het altijd mooi om 1.000 likes of meer te hebben op je pagina.
In het venstertje ‘Invite friends to like your Page’ kan je al je vrienden van je persoonlijke pagina uitnodigen om je pagina te liken. Dit zal je bedrijfspagina ongetwijfeld een flinke boost geven.
Stap 5: wees actief
Nu je Facebookpagina af is en je al een aantal likes hebt gekregen, is het werk nog niet gedaan. De belangrijkste succespijlers van een Facebookpagina zijn bovendien bereik en engagement.
- Bereik: het aantal unieke accounts dat je bereikt met je posts of je pagina.
- Engagement: het aantal likes, reacties en shares dat je behaalt met je posts. Dit is eigenlijk de mate waarin je bereik, interageert met je posts of pagina.
Deze behaal je niet door je enkel en alleen te focussen op de groei en de likes van je pagina, maar voornamelijk door het succes van je posts.
Daarom is het van groot belang om in eerste plaats actief te zijn op Facebook en je vooral te richten op hoogpresterende content waar je volgers daadwerkelijk iets aan hebben.
Enkele content ideeën zijn:
- Uitgelichte producten of services.
- Een behind-the-scenesfoto terwijl je aan het werken bent.
- Uitgebreide cases over afgewerkte projecten.
- Positieve reviews van klanten.
- Quotes van werknemers of van jezelf waardoor klanten een gezicht kunnen plakken op je onderneming.
- Nieuws over je sector.
- Links naar je blog.
- Geef een antwoord op veelgestelde vragen.
Stap 6: adverteren (bonus)
Je Facebook bedrijfspagina draait op volle toeren. Al je bedrijfsgegevens zijn mooi ingevuld, de pagina ziet er visueel goed uit, je bent wekelijks of zelfs dagelijks actief op Facebook, maar dit is niet genoeg. Jij wilt er meer uit halen. Zo komen we bij Facebook Ads.
Facebook Ads is het platform van Facebook waarmee je je posts kan adverteren om een groter bereik te behalen of meer conversies te genereren. Met Facebook Ads kan je je heel specifiek richten op een door jouw bepaalde doelgroep om zo potentiële klanten aan te spreken. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wil jij adverteren op Facebook en heb je hier wat hulp bij nodig? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek!