29 november 2023
SEO

Google My Business: wat is het & heb ik het nodig?

Google My Business

Google My Business is een gratis tool van (you guessed it, Google) waarmee je je bedrijf een aanzienlijke push kan geven in de zoekmachines. Hoe? Wel, met Google My Business kan je een bedrijfsvermelding aanmaken die te zien is in Google zoekresultaten en op Google Maps.

Nog voordat klanten je website bezoeken, krijgen ze zelfs al een overzicht te zien van je openingsuren, adres, contact- en bedrijfsgegevens. Daarnaast is het ook een heel handige tool om reviews te genereren van je klanten.

Google My Business is een van de beste tools voor bedrijven die lokale klanten willen aantrekken of bedrijven die een fysieke locatie hebben zoals een winkel of kantoor.

Dat is echter niet alles. Je kan ook je services en producten uitlichten, bedrijfsupdates geven en zelfs direct 1-op-1 contact hebben met je klanten. Het grootste voordeel is dat je al snel resultaten te zien krijgt en het al helemaal niet moeilijk is om een account aan te maken. In dit blogartikel geven we een overzicht.

Je bedrijf op Google Maps

Vaak gaan potentiële klanten op zoek naar een service of product via Google Maps. Dit omdat ze zoeken naar een bedrijf dat dicht bij hun eigen locatie is. Het zou jammer zijn als jouw bedrijf daar dan niet tussen staat, terwijl je misschien op 5 minuten wandelafstand bent.

Met een Google My Business account krijg je automatisch een vermelding in Google Maps. Ook hier kunnen zoekers meteen een overzicht krijgen van je bedrijfsgegevens. Met één klik kunnen ze makkelijk je bedrijfsadres vinden of een routebeschrijving starten. Zeer handig voor fysieke locaties!

Google My Business aanmaken

Een Google My Business pagina aanmaken is redelijk simpel en straight-forward. Hieronder een klein stappenplan:

1. Inloggen op Google

Zonder een Gmail of Workspace account kan je helaas geen Google My Business pagina aanmaken. Allereerst dien je in te loggen of te registreren op Google. We raden zeker aan om een apart e-mailadres aan te maken voor je bedrijf dan je persoonlijke mail.

Google Workspace is daarnaast een aparte service van Google waarmee je een zakelijk e-mailadres kan koppelen aan Gmail (bijvoorbeeld info@jouwbedrijf.be).

2. Je Google bedrijfsprofiel aanmaken

Ga naar het inlogportaal voor Google My Business. Hier kan je je account aanmaken en beheren.

3. Bedrijfsgegevens indienen

Google stelt je een aantal vragen om de algemene bedrijfsinformatie op punt te stellen: je bedrijfsnaam, branche, locatie en contactgegevens.

4. Verificatie en profiel claimen

Nadat je je bedrijfsgegevens hebt ingediend zal je binnen twee weken een verificatiecode ontvangen per post. In de tussentijd zal je bedrijfsprofiel al zichtbaar zijn met een melding “Bent u eigenaar van dit bedrijf?”

Wanneer je de code invoert kan je je bedrijfsprofiel claimen en beheren en gaat deze melding ook weg.

Google my business

Google My Business optimaliseren

Algemene informatie

Hier kan je je bedrijfsnaam, openingsuren, contactgegevens, locatie en aanbod beheren. Dit zijn algemene zaken waar je niet veel fout kan doen.

Wel kunnen we je hier een kleine bonustip geven: zet achter je bedrijfsnaam nog een belangrijk zoekwoord. Zo scoor je niet alleen voor je eigen bedrijfsnaam, maar ook voor een zoekwoord waardoor je je lokale SEO aanzienlijk verbetert.

Bij Cayweb gebruiken we bijvoorbeeld het zoekwoord “marketingbureau”. Een kleine weggever van ons 😉

Het belang van reviews genereren

Er zijn twee redenen waarom Google reviews zeer belangrijk zijn. Allereerst: social proof, een psychologisch fenomeen waarbij mensen zien kopen, doet kopen. Als je een beslissing moet maken, laten we ons vaak beïnvloeden door de meningen van anderen. Hierbij spelen positieve reviews een grote rol.

Daarnaast (en zeker even belangrijk) zorgen positieve reviews ook voor een hogere score in Google. Google herkent zo dat een bedrijf het goed doet. Hierdoor gaan ze je hoger en hoger pushen tegenover andere lokale bedrijven in dezelfde branche als jou. Zeer belangrijk dus om je competitie schaakmat te zetten!

Livechat

Door de livechat aan te zetten kunnen klanten meteen contact met je opnemen. Ze kunnen direct en zeer laagdrempelig een berichtje sturen waar je zelfs een automatisch antwoord op kunt klaar zetten. Heel handig!

Posts en nieuws

Een makkelijke manier om bezoekers op de hoogte te brengen bepaalde bedrijfsupdates en nieuws. Als je bijvoorbeeld een nieuw filiaal gaat openen voor je zaak is het een slim idee om dit zeker te posten. Zo blijven bezoekers altijd op de hoogte. Je moet het eigenlijk zien als een extra social media-kanaal.

Services en producten

Bij services en producten kan je je aanbod uitlichten. Gebruik hier zeker dezelfde content als op je website. Zo weet Google dat dit twee gelinkte zaken zijn. Geef een titel, beschrijving en een prijsklasse op.

Door dit allemaal in te vullen kan je je bedrijfsprofiel eigenlijk zien als de digitale voorgevel van je winkel: een kleine preview van je aanbod en informatie.

Hulp nodig?

We hopen dat we je goed hebben geïnformeerd over Google My Business en waarom het zo’n handige tool is voor lokale ondernemingen. Zit jij nog met een aantal vragen? Mocht je er niet uitkomen, mag je ons gerust contacteren, dan helpen we je graag verder op pad.

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.