8 november 2023
eCommerce

Black Friday tips voor webshops (2023)

black friday

Binnenkort is het weer zo ver: Black Friday 2023 is om de hoek. Op vrijdag 24 november zijn de winkels weer overvol met koopjesjagers en chaotische toestanden. Tegenwoordig is dat online ook het geval. Black Friday is ongetwijfeld het drukste weekend van het jaar voor retailers. De laatste jaren is het fenomeen zelfs zo gegroeid dat bedrijven weken op voorhand hun aanbiedingen al in de kijker zetten.

Het is een geweldige opportuniteit om meer sales te genereren, je naamsbekendheid te vergroten en je klantenlijst uit te breiden. Hieronder hebben we 6 praktische tips verzameld om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een succesvol weekend.

1. Aanbiedingen voorbereiden

Het is van cruciaal belang om allereerst je webshopcijfers van het afgelopen jaar eens door te nemen. Stel jezelf enkele vragen:

  • Wat waren je best verkochte producten?
  • Welke producten werden het vaakst toegevoegd aan winkelwagens?
  • Waar zijn de meeste klanten afgehaakt in het aankoopproces?
  • Wat was het procent van terugkerende klanten?
  • Kwamen de meeste aankopen via desktop of mobiel?
  • Welke producten hebben de grootste winstmarge?

Door je te baseren op feitelijke data kan je de juiste selectie maken van je producten en aanbiedingen. Black Friday komt maar 1 keer per jaar langs dus het zou zonde zijn als je dan ondoordachte beslissingen maakt. Met een grondige evaluatie van je cijfers vergroot je de kans dat je aanbiedingen aansluiten bij de wensen van je kanten.

Types aanbiedingen

Overweeg verschillende types aanbiedingen te gebruiken om zoveel mogelijk conversies te genereren. Enkele ideeën:

  • Procentuele korting: Deze aanbieding is eenvoudig te begrijpen en trekt koopjesjagers aan die graag een goede deal scoren.
  • BOGO (buy-one-get-one): Dit spoort klanten aan om iets te kopen door een ander product gratis of met korting aan te bieden. Dit kan zowel de verkoop verhogen als de gemiddelde bestelwaarde.
  • Productenbundels: Bied meerdere producten aan in een bundeldeal. Beloon je klanten met meer korting wanneer ze meer van je aankopen. Dit kan een effectieve manier zijn om te upsellen en je omzet te verhogen.

2. Kondig aan dat je meedoet

Blijf zeker niet tot de laatste week wachten met je aankondiging. Door hier vroegtijdig op in te spelen, weten je klanten dat ze een korting kunnen verwachten. Belangrijk is dat je ze laat weten wanneer je campagne begint en wanneer het eindigt. De aanbiedingen op je webshop onthul je pas op de dag zelf.

Veel mensen maken op voorhand al een lijstje van winkels waar ze willen kopen. Het is dus verstandig om ze zeker op tijd te laten weten dat je meedoet.

3. Maak een Black Friday landingspagina

Een aparte pagina voor Black Friday is zeer handig voor je webshopbezoekers. Zo weten ze meteen dat er een campagne loopt en waar ze moeten zijn voor alle informatie en aanbiedingen.

Maak gebruik van kwalitatieve visuals, interessante titels en overtuigende call-to-actions. Daarnaast is een countdown-timer tot de campagne afloopt ook zeer handig om urgentie te creëren voor je aanbiedingen.

Een goed ontworpen Black Friday landingspagina verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar kan ook je conversies verhogen. Je moet het zien als een centraal punt voor al je aanbiedingen en helpt bezoekers gemakkelijk je deals te vinden.

black friday

4. Inspelen op e-mailmarketing

Zo goed als elke (online) retailer doet mee aan Black Friday. Dit betekent dat de concurrentie hevig is en de drukte enorm. Daarom is het van groot belang om op te vallen en top-of-mind te blijven bij je klanten.

Wanneer de grote dag eindelijk aanbreekt, wil je dat jouw webshop als eerste in gedachten komt bij je klanten en abonnees. Dit is waar e-mailmarketing het verschil maakt. Hieronder zijn 3 belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden:

  1. Opbouwen van je mailinglijst: Focus je de hele maand november op het vergroten van je mailinglijst. Hoe groter je abonneebestand, hoe meer mensen je op de hoogte kan brengen van je acties. Een manier om meer mails te genereren is het aanbieden van een incentive: abonnees krijgen bijvoorbeeld 10% extra korting door een unieke code die ze toegestuurd krijgen.
  2. Aankondiging en teasers: Begin enkele weken vooraf al met het verzenden van e-mails. Laat je abonnees weten dat er iets groots op komst is en creëer anticipatie. Hierdoor blijf je top-of-mind en zullen je abonnees op de dag zelf ook zeker aan je denken.
  3. Lancering campagne: Op Black Friday zelf stuur je een e-mail om je abonnees te laten weten dat je campagne is gestart. Dit is een belangrijk moment omdat je de hele maand hebt gewerkt aan het opbouwen van je mailinglijst. Hoe meer mensen je dan op de hoogte kan brengen, hoe beter.

5. Promoot op sociale media

Breng zo veel mogelijk mensen op de hoogte van je aanbiedingen door te adverteren op sociale media. Facebook Ads is de ideale manier om nieuwe volgers aan te trekken en hen te informeren over jouw aanbiedingen.

Begin hier best al 2 weken op vooraf mee zodat je een zo groot mogelijk publiek kan bereiken. Het doel van je Facebook Ads-campagne is om ook je mailinglijst op te bouwen en top-of-mind te blijven tijdens Black Friday zelf.

Retargeting

Naast je normale posts is het ook zeer slim om in te zetten in retargeting campagnes: een marketingstrategie waarbij je doelgroep bestaat uit mensen die je webshop of je profiel al eens hebben bezocht. Zo weet je zeker dat ze al een kleine interesse hebben.

6. Neem je webshop door de loep

Het allerlaatste wat je wilt tijdens Black Friday is dat potentiële klanten afhaken door technische problemen op je webshop. Neem zeker en vast je webshop een aantal keer door op volgende punten:

  • Betaalmethodes: Zorg ervoor dat je verschillende betaalmethodes aanbiedt zodat klanten gemakkelijk kunnen afrekenen. Bij Cayweb werken wij standaard met onze vaste partner Mollie.
  • Responsiviteit: Controleer of je webshop nog responsief is op verschillende apparaten, van mobiel tot desktop.
  • SEO: Analyseer je SEO en los problemen op waar nodig. Een webshop die niet gevonden kan worden zal weinig sales genereren. Bekijk zeker eens onze 13 SEO tips om hoger te scoren in Google.
  • Verzendingsopties: Controleer je verzending en zorg ervoor dat klanten duidelijke informatie hebben over levertijden en kosten.

Hulp nodig met je webshop te optimaliseren?

Je webshop voorbereiden voor Black Friday is een heel gedoe. Jij besteedt je tijd ook liever aan andere dingen. Heb je hulp nodig met je webshop klaar te maken voor Black Friday? Contacteer ons gerust via info@cayweb.be of stuur ons simpelweg een Whatsapp’je. We helpen je graag verder.

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.