31 januari 2024
Webontwikkeling

Een onepager website: 10 voordelen en nadelen

Als je zelfs maar een beetje Engels begrijpt, heb je waarschijnlijk al geraden wat een onepager-website is. Het is een website die volledig is opgebouwd uit één enkele pagina. Net zoals vele dingen op het internet, kennen onepagers zowel voordelen als nadelen. Ze zijn voornamelijk populair bij startende kleine zelfstandigen door de lage opstartkosten en ze dienen vaak als basis voor een grotere website in de toekomst.

Maar voordat je onbezonnen beslissingen maakt, is het belangrijk om weten of een onepager geschikt is voor jouw onderneming, of dat je misschien toch beter af bent met een website met meerdere pagina’s. In dit blogartikel hebben we een aantal voordelen en nadelen verzameld van onepager-websites die je op weg kunnen helpen.

De voordelen van een onepager website

Een onepager kent vele voordelen:

Lage kosten

Over het algemeen duurt het ontwerpen en ontwikkelen van een onepager website ongeveer 12 tot 16 uur, terwijl een website met meerdere pagina’s minstens 3 keer zoveel tijd in beslag neemt. Met een onepager ga je wel meer tijd besteden aan je strategie en aan de opbouw van je salesfunnel. Als je een website wil laten maken voor je onderneming en snel online wil gaan, is een onepager zeker iets voor jou. Omdat het ook niet veel tijd inneemt kunnen we de kosten ook laag houden. Daarnaast zijn ze ook eenvoudig te onderhouden: omdat je maar met 1 pagina zit is er niet veel dat fout kan gaan. Als je met een beperkt budget zit, is een onepager wederom zeker iets voor jou.

Mobielvriendelijk

Elke website hoort sowieso responsief te zijn. Met een onepager is dat zeker niet anders. Onepagers hebben vaak een betere mobiele ervaring omdat je als gebruiker gewoon moet scrollen en niet bezig zijn met naar andere pagina’s te navigeren. Denk maar aan sociale media: daar blijf je ook eindeloos scrollen. Een onepager is juist hetzelfde. Alle informatie die je nodig hebt staat op één enkele pagina.

Simpliciteit

Onepagers blinken vooral uit in simpliciteit en gebruiksgemak. Bezoekers gaan niet eindeloos moeten zoeken naar wat ze nodig hebben. Je moet gewoon een beetje scrollen en je vindt uiteindelijk wel wat je nodig hebt. Om het zelfs nog makkelijker en intuïtiever te maken voor je bezoekers kan je bovenaan de website een menu zetten. Als je dan ergens op klikt kan je automatisch doorscrollen naar wat je nodig hebt. Zo behoud je bovendien ook de structuur en lay-out die een bezoeker gewend is van een website. Denk ook aan het feit dat we steeds kleinere aandachtsspannes hebben. Je gaat al snel willen weggaan als je merkt dat er heel wat pagina’s zijn die je moet bekijken. Wanneer een onepager je aandacht grijpt echter, is het moeilijker om 1 pagina te verlaten voordat je alles hebt bekeken.

Meer engagement

Omdat bezoekers alles op 1 pagina vinden, heb je ook meer engagement dan op een website met meerdere pagina’s. Op een onepager zet je doorgaans veel meer call-to-actions omdat er verder niets anders is waar je naar kan doorlinken. Je moet niet ver kijken om een knop te vinden, een contactformulier, een sociale media feed of een galerij omdat toch alles op 1 pagina te vinden is. Als een bezoeker elk element begint te gebruiken zal het user engagement niveau ook hoger liggen.

Hogere domeinautoriteit

Omdat alle backlinks van een onepager meteen doorverwijzen naar de homepage, krijgt je pagina een sterke domeinautoriteit van Google. Een hoge domeinautoriteit wijst erop dat Google jouw website als betrouwbaar beschouwt. Een idee zou zijn om aanvankelijk te starten met een onepager, je domeinautoriteit te vergroten en later je website uit te breiden met nieuwe pagina’s.

De nadelen van een onepager website

Een onepager kent ook een aantal nadelen:

Gelimiteerde content & schaalbaarheid

Wanneer je website af is en je wil later meer content toevoegen, is dat niet altijd even gemakkelijk met een onepager. Er zijn uiteindelijk twee opties: ofwel ga je extra content zetten op de website waardoor deze nóg langer is om te scrollen, ofwel ga je bestaande content vervangen door iets nieuws. Uiteraard kan je ook altijd kiezen om je website uit te breiden met een nieuwe pagina.

Beperkte SEO & technische analyses

Omdat je maar één enkele pagina hebt, kan je niet optimaal inspelen op SEO. Het enige wat je hebt om je website te optimaliseren voor de zoekmachines is je homepagina. Je kan je pagina dan wel volproppen met belangrijke zoekwoorden, maar bezoekers gaan dit ook direct doorhebben omdat je tekst dan niet natuurlijk overkomt. Daarnaast kan je ook niet aan content marketing doen. Met een onepager ga je dus vooral moeten inzetten op online marketing om bezoekers aan te trekken.

Verder kan je ook het gebruik van je website niet optimaal tracken. Een website met meerdere pagina’s kan je nakijken welke pagina’s het goed doen en waar bezoekers interesse in hebben. Met een onepager gaat dit uiteraard niet. Een alternatief is het installeren van een Hotjar tracking code, waarmee je heatmaps kan genereren om te kijken waar bezoekers op klikken en over scrollen.

Het gebruik kan verwarrend zijn

Als je op een website terecht komt, zijn de meeste mensen gewend om meerdere pagina’s te bekijken via het menu. Een onepager werkt eerder zoals een app: je kan blijven scrollen. Als bezoekers verwacht je niet dat je op een website komt met maar 1 pagina. Sommige bezoekers kunnen op zoek gaan naar een bepaalde pagina, denk maar aan een contactpagina. Ook dit moet op een intuïtieve manier opgebouwd zijn zodat bezoekers deze snel kunnen vinden (en dat is maar 1 contentelement).

Langere laadtijd

Omdat je website bestaat uit één enkele pagina, moet je deze ook goed opvullen met alle informatie. Dit kunnen afbeeldingen zijn, video’s links, een galerij, prijzentabel, contactformulier, … zo veel elementen op 1 pagina kan een impact hebben op je laadtijd. Idealiter laadt je website volledig in op minder dan 2,5 seconden. Website snelheid is een on-page SEO optimalisatie die een grote rol speelt in je rankings op Google. Als mensen snel afhaken omdat de pagina niet wil inladen, kunnen zoekmachines je hier op afstraffen.

Heel veel scrollen

Een onepager duurt meestal langer dan normaal om er volledig doorheen te scrollen. Met meerdere secties vol teksten, informatie en elementen kan het wel eens zijn dat je bezoekers hier geïrriteerd door raken. Als je content echter interessant genoeg is en goed is opgebouwd, is dat zeker geen probleem. Om dit op te lossen kan je bovenaan de website een menu integreren met een scrollbar. Zo weten bezoekers altijd waar ze ongeveer staan op de website.

Voor wie is een onepager interessant?

Een onepager is interessant voor bedrijven die:

  • Een beperkt budget hebben
  • Snel online willen gaan met hun website
  • Hun content makkelijk, kort en bondig kunnen formuleren
  • 1 tot 4 simpele producten of diensten aanbieden
  • Een duidelijke salesfunnel willen opbouwen
  • Willen inzetten op online marketing

Een onepager is niet interessant voor bedrijven die:

  • Veel verschillende soorten diensten of producten hebben
  • Hun website willen optimaliseren voor de zoekmachines
  • Willen inzetten op content marketing
  • Veel te vertellen hebben over hun diensten of producten

Hulp nodig

Ben jij er nog niet volledig uit of een onepager iets voor jou is? Bij Cayweb zijn we al jaren gespecialiseerd in het bouwen van kleine website tot uitgebreide webshops. Voor meer informatie omtrent onze diensten kan je gerust even contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek!

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.