24 januari 2024
SEO

On-page SEO & off-page SEO: wat is het verschil?

on-page seo

Tegenwoordig verwachten mensen alles makkelijk te vinden bovenaan de zoekresultaten van Google. Als je website in de top 10 staat is het aanzienlijk eenvoudiger om nieuwe klanten naar je bedrijf te trekken. Een goede strategie voor je zoekmachine optimalisatie is een van de meest waardevolle investeringen voor je website.

Maar wist je dat SEO zich opdeelt in twee categorieën? On-page en off-page SEO spelen allebei een cruciale in je online vindbaarheid.

  • On-page SEO optimalisatie bestaat uit het optimaliseren van je website zelf. Deze elementen heb je allemaal zelf onder controle.
  • Off-page SEO optimalisatie bestaat uit alle optimalisaties die je kan uitvoeren om je website meer zichtbaarheid en autoriteit te geven in de zoekmachines. Deze optimalisaties gebeuren buiten je website.

In dit blogartikel gaan we hier dieper op in en bespreken we alle factoren die impact hebben op je SEO-score.

On-page SEO optimalisatie

On-page optimalisatie bestaat uit alle elementen waar jijzelf controle over hebt. Door deze te optimaliseren, maken we het zo makkelijk mogelijk voor Google en andere zoekmachines om je website te crawlen en indexeren. Het helpt de zoekmachines je website beter te begrijpen waardoor je hoger gepusht zal worden voor relevante keywords.

Maar dat is nog niet alles. On-page SEO bestaat ook uit technische optimalisaties die de gebruikerservaring (UX, User Experience) verbetert. Je UX kan bovendien ook gemeten worden. Google rankt websites grotendeels ook op basis van deze prestaties.

Core Web Vitals

De Core Web Vitals van een website bestaan uit 3 punten en kan je beschouwen als een meting van je gebruiksvriendelijkheid.

  • Largest Contentful Paint (laadtijd): Hoe lang het duurt voor de belangrijkste content van de pagina om in te laden. Idealiter is dit minder dan 2,5 seconden. Je website versnellen bespreken we in het volgend stukje.
  • First Input Delay (interactiviteit): Hoe lang het duurt voordat gebruikersgedrag op een pagina geblokkeerd wordt, zoals muisklikken of scrollen. Idealiter is dit minder dan 200 milliseconden.
  • Cumulative Layout Shift (visuele stabiliteit): Hoeveel je paginalayout beweegt of verspringt tijdens het laden. Idealiter een 0.1 score of minder. Dit kan je reduceren door zo min mogelijk animaties te gebruiken.

Wil je een uitgebreid rapport over jouw Core Web Vitals? Gebruik dan Pagespeed Insights, een gratis tool van Google om je website technisch door de loep te nemen.

Website snelheid

Je zou er misschien niet direct aan denken, maar de laadtijd van je website heeft ook een grote impact op je SEO-score. Het is een van de Core Web Vitals en draagt bij tot een betere gebruikerservaring. Websites die snel inladen hebben een grotere kans om beter te ranken in de zoekresultaten.

Een website die heel traag is zal niet lang bezoekers kunnen behouden. Hoe langer je bezoekers op je website blijven, hoe beter dit is voor je SEO-score.

Enkele tips om je website snelheid te verbeteren:

  • Verklein je CSS & JS files
  • Optimaliseer je afbeeldingen tot max 250kB grootte
  • Gebruik een caching plugin zoals WP Rocket
  • Zorg voor een goede hosting (Bij Cayweb werken wij al jaren met One.com – tip: gebruik deze link voor 14 euro korting!)

Linkbuilding

Linkbuilding omvat twee soorten links.

  • Interne links: Dit zijn links op je website die doorverwijzen naar andere pagina’s op je website zelf. Interne links helpen niet alleen zoekmachines om je website beter te begrijpen, maar het stelt ook bezoekers in staat om gemakkelijk te navigeren doorheen je pagina’s.
  • Externe links: Dit zijn links op je website die doorverwijzen naar andere websites. Deze geven je website een betere domeinautoriteit. Een hoge domeinautoriteit geeft je in de zoekresultaten de voorkeur op andere websites. Denk er wel aan om externe links altijd te laten openen in een nieuwe tab, anders zal je SEO-score juist verlagen.

Om een duidelijk rapport te ontvangen van interne en externe links op jouw website kan je een audit aanvragen op Ubersuggest.

Titels

Je titels zijn HTML title tags die zoekmachines vertellen waarover de pagina gaat. Het zijn de titels die je (meestal) bovenaan de pagina ziet. Voor dit blogartikel is dat <title>On-page SEO & off-page SEO: wat is het verschil?</title>

Wanneer een gebruiker iets opzoekt, gaan zoekmachines de title tag van een pagina lezen om na te gaan of het gerelateerd is aan het zoekwoord. Probeer zoveel mogelijk belangrijke zoekwoorden te integreren in een title tag.

Voor dit blog artikel herkennen zoekmachines dus dat het blog gaat om On-page SEO, off-page SEO én de verschillen ertussen. Het klinkt misschien voordehandliggend, maar weet dat er hier vaak opportuniteiten zijn om te scoren voor belangrijke zoekwoorden.

Mobielvriendelijk design

De responsiviteit van je website heeft ook een grote impact op je Core Web Vitals. Een website die zich niet automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker zal niet veel succes behalen. Zoekmachines herkennen dit en geven de prioriteit aan websites die er goed uitzien op alle apparaten.

Meta tags

Je meta tags zijn de titels en beschrijvingen op de zoekresultatenpagina’s (SERP). Deze zijn cruciaal voor je Click Through Rate (CTR). Het is de eerste indruk die een zoeker heeft over jouw website of pagina.

Omdat er uiteraard heel wat concurrentie is, moet je meta tag de aandacht trekken en de zoekers meteen aanzetten om actie te ondernemen. Je wil zoveel mogelijk kliks genereren per vertoning om je CTR te verbeteren.

Je CTR is het aantal kliks gedeeld door het aantal vertoningen. Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Dit kan je bekijken via Google Search Console.

Meta tags kan je aanpassen met de Rank Math plugin op WordPress.

Afbeeldingen alt-tekst

Een alt-tekst is een beschrijving voor een afbeelding. Deze kan je toevoegen in het HTML tag of je kan dit simpelweg via de Rank Math plugin op WordPress.

Waarom is een alt-tekst belangrijk? Het biedt een omschrijving om zoekmachines te vertellen waarover de afbeelding gaat. Zo kan je ook gevonden worden in de zoekresultaten via Google Afbeeldingen. Ook is het handig voor zoekmachines om je pagina beter te interpreteren en de inhoud te snappen.

Off-page SEO optimalisatie

Off-page optimalisatie omvat alle handelingen die je kan uitvoeren buiten je website, om hoger te ranken in de zoekresultaten. Het doel van off-page SEO is om de domeinautoriteit te verhogen zodat Google je website als betrouwbaar beschouwt.

Backlinks

Backlinks zijn links vanuit andere website die doorverwijzen naar de jouwe. Deze zijn van groot belang om je zoekmachine autoriteit te verbeteren. Hoe meer websites naar jou doorlinken, hoe geloofwaardiger en betrouwbaarder jouw website overkomt bij Google en andere zoekmachines. Weet wel dat het meer draait om kwaliteit dan kwantiteit. Zoekmachines herkennen “spammy” backlinks en zullen je daarvoor afstraffen.

Sociale media

Het aantal volgers, likes en reacties heeft niet direct een impact op je ranking. Sociale media verbetert je SEO-score door telkens door te linken naar je website. Het is een manier om je domeinautoriteit te verbeteren met kwalitatieve backlinks.

De interacties van je volgers op je Instagrampagina zelf hebben weinig tot geen impact, of ze doorklikken naar je website zelf wel.

Google My Business

Google My Business is een zeer handige tool van Google om een bedrijfsvermelding aan te maken in de zoekresultaten en op Maps. Deze vermelding bestaat uit je contactgegevens, services en openingsuren.

Met Google My Business kan je heel makkelijk ranken voor je services in lokale zoekresultaten. Zo heb je niet alleen de zoekresultaten, maar ook een lijst van bedrijven die gerelateerd zijn aan het zoekwoord.

Door een Google My Business account aan te maken kan je dus ook lokaal beter scoren en gevonden worden.

Google my business

SEO hulp nodig?

Een on-page en off-page SEO optimalisatie is van essentieel belang voor je website. Het is niet zo dat je een van de twee kan kiezen, je hebt beide nodig om optimaal te scoren in de zoekmachines.

Weet wel dat een on-page optimalisatie belangrijker is voor de gezondheid van je website zelf. Een goede website zou je eerste prioriteit moeten zijn. Off-page SEO moet je zien als een bonus om je ranking te versterken op lange termijn.

Hulp nodig?

Bij Cayweb zijn we al jaren gespecialiseerd in het optimaliseren van websites en webshops. Onze maandelijkse SEO-pakketten starten vanaf €295. Contacteer ons gerust voor al je vragen of een vrijblijvend gesprek!

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.