3 januari 2024
Online Marketing

SEO en SEA: wat is het verschil?

SEO en SEA

Wanneer we het hebben over online marketing komen de termen SEO en SEA vaak ter sprake. Het zijn dan ook twee populaire strategieën om je bedrijf online te doen groeien.

Wist je bijvoorbeeld dat bedrijven die inzetten op SEO 67% meer leads ontvangen? Met SEA trek je trouwens al met een heel klein budget honderden nieuwe bezoekers aan elke maand!

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen SEO en SEA? In dit blogartikel bespreken we beide strategieën.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands gekend als zoekmachine-optimalisatie.

SEO omvat alle activiteiten die een marketeer kan uitvoeren om er voor te zorgen dat een website hoger kan scoren in Google en andere zoekmachines. Je optimaliseert je website of webshop dusdanig dat je makkelijker gevonden wordt.

Er zijn heel wat SEO-factoren die de ranking van je website beïnvloeden. Hier kan je ook een onderscheid maken tussen on-page SEO en off-page SEO.

On-page SEO

On-page SEO omvat alle factoren die je direct te zien krijgt als je je website visueel bekijkt. Dit is alles dat je kan doen op de website zelf.

  • Website snelheid
  • Content kwaliteit
  • Gebruik van zoekwoorden
  • Titel tag structuur
  • Sitemap
  • Afbeeldingen optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Responsive design
  • Meta tags
  • Indexering
SEO en SEA

Off-page SEO

Off-page SEO omvat alle factoren buiten je website die je ranking in de zoekmachines beïnvloeden. Dit doe je vaak via andere websites of platformen.

  • Sociale media
  • Google My Business
  • Backlinks
  • Verwijzingen

Lees gerust eens ons artikel over de verschillen tussen on-page SEO en off-page SEO.

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel gekend als Google Ads.

SEA is de ideale manier om meer bezoekers naar je website krijgen en je online verkeer te verhogen door middel van zoekmachine advertenties.

Met SEA/Google Ads kan je je website promoten bovenaan in de zoekresultaten van Google.

Hoe werkt SEA?

Bij het opzetten van een Google Ads campagne, draait alles rond het opnemen van de juiste zoekwoorden.

Een goede marketeer doet eerst een uitgebreid zoekwoordonderzoek om te achterhalen wat je doelgroep allemaal intypt in de zoekmachines.

Wanneer een zoeker een van de zoekwoorden opzoekt zal je advertentie vervolgens getoond worden.

Afhankelijk van het zoekwoord sta je per klik een deel van je dagelijks budget af. Dit noemen we CPC (Cost Per Click). Je betaalt dus voor elke klik dat je genereert.

CPC kan afhangen per zoekwoord. Sommige zoekwoorden hebben een CPC van €0,5 terwijl anderen staan op €16 per klik. Dit is allemaal afhankelijk van het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad.

seo en sea

Het verschil tussen SEO en SEA

Wat zijn de kosten?

SEO: SEO is in principe gratis, maar het kost je wel heel wat tijd en geduld. Je moet goed voorbereid zijn om je website zo efficiënt mogelijk te optimaliseren.

SEA: SEA kan al heel snel een kostelijk plaatje worden. Klikkosten kunnen snel oplopen als je niet weet wat je doet. Het uitbesteden van SEA aan een expert kan kosten drukken en efficiënter zijn.

Hoe snel krijg je resultaten te zien?

SEO: SEO is een langetermijnstrategie. Het kan maanden duren voordat je concrete resultaten ziet. Zoekmachines hebben namelijk tijd nodig om je website en content te indexeren en geleidelijk te pushen naar de eerste pagina. Geduld is een schone zaak.

SEA: Heb jij toch geen geduld? Dan is SEA eerder een oplossing. Met SEA kan je al binnen een aantal dagen je advertenties online zetten. Zoals eerder vermeld: dit brengt kosten met zich mee.

Hoe kan ik mijn voortgang en statistieken bekijken?

SEO: Voor SEO heb je een externe tool nodig om je voortgang te tracken. Bij Cayweb gebruiken we Ubersuggest. Hiermee krijg je meer inzicht in je organische zoekwoorden, je concurrentie en meer.

seo en sea

SEA: Via het dashboard van Google Ads kan je al je statistieken nakijken en meten welke campagnes het goed doen en welke niet. Dit maakt het makkelijk om je advertenties te monitoren en te optimaliseren.

Conclusie

Beide strategieën zijn een garantie op online succes. SEO vergt geduld en toewijding, maar dat moet je zien als een investering voor de toekomst. SEA daarentegen is een snelle manier om je online zichtbaarheid te vergroten, maar kan ook snel grote kosten met zich meebrengen.

Bij Cayweb zijn we gespecialiseerd in het optimaliseren van websites en het genereren van waardevol websiteverkeer. Heb je interesse in online marketing of wil jij je eigen strategie even kort bespreken? Contacteer ons gerust!

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.