10 januari 2024
eCommerce

7 redenen waarom je best geen Shopify webshop bouwt in 2024

shopify

Je bent van plan een webshop te starten. Dan heb je ongetwijfeld al wel eens gehoord van Shopify. Met een marktaandeel van 20% is het één van de grootste e-commerceplatforms ter wereld. Het staat bekend om zijn gebruiksgemak en all-in-one oplossing, waarmee je eenvoudig je webshop kan lanceren en beheren.

Met een uitgebreide reeks functies kan je al heel snel een mooie webshop opzetten zonder technische voorkennis. De intuïtieve user interface zorgt voor een makkelijke manier van werken. Tóch zijn we bij Cayweb geen fan. In dit blogartikel bespreken we 7 redenen waarom je best geen Shopify webshop bouwt.

Abonnementen en transactiekosten

Een webshop starten op Shopify gaat je misschien meer kosten dan wat je initieel in gedachten had. Shopify heeft drie maandelijkse abonnementen van €32, €92 of €384, met een gratis proefperiode van drie dagen.

Op het eerste zicht zou je denken dat je met €32 euro per maand wel toekomt. Echter is het basic pakket ook zeer beperkt. Om maar een voorbeeld te schetsen: met het basic pakket kan je je webshop niet koppelen aan Bpost, wat voor een Belgisch bedrijf wel heel belangrijk is.

Daarnaast betaal je ook aanzienlijk meer transactiekosten als je geen gebruik maakt van Shopify Payments (betalingsgateway van Shopify zelf). Op termijn loopt dit wel op en voel je het in je omzet. Transactiekosten op Shopify kunnen variëren tussen 0.5% en 3%.

shopify

Ook niet te vergeten ga je extra moeten betalen voor bijkomende functies en apps. Deze apps zijn ook zeker niet goedkoop. Om een valuta-switcher toe te voegen betaal je bijvoorbeeld al €89 extra per maand.

Als je alles zo in zijn geheel bekijkt, is Shopify allesbehalve goedkoop. Dan hebben we het zelfs nog niet eens gehad over de thema’s.

Gratis thema’s zijn beperkt, premium thema’s zijn peperduur

Een aantrekkelijk ontwerp is cruciaal voor een goede webshop. Shopify biedt bij een standaard abonnement 71 gratis thema’s aan die je makkelijk kan installeren. Je zou denken dat 71 thema’s wel genoeg zijn, maar het zou zeer goed kunnen dat een concurrent hetzelfde thema gebruikt.

Het beperkt aanbod aan unieke designs is een groot nadeel. In tegenstelling tot WordPress waar je toegang hebt tot duizenden thema’s. Vaak ga je op Shopify moeten settelen voor een simpele en minimalistische look die weinig tot geen persoonlijkheid uitstraalt.

Anderzijds kan je ook investeren in een premium thema. Weet wel dat deze ook niet goedkoop zijn. Prijzen starten vanaf €150 en lopen op tot maar liefst €390! Ter vergelijking: op WordPress heb je al premium WooCommerce thema’s voor maar €59.

shopify

Daarnaast, nog iets dat wij the hard way moesten leren: thema’s zijn non-refundable, wat wil zeggen dat je geen refund kunt vragen voor je thema moest je er niet tevreden van zijn. Stel dat je een thema aankoopt voor meer dan €300 en je bent er niet tevreden van. Wel, dat is €300 die je nooit meer terug krijgt. Je kan niet simpelweg veranderen van thema, tenzij je dubbel wil betalen.

Dure add-ons en apps

Als je je Shopify webshop wil uitbreiden met extra functies kan dat eenvoudig met de Shopify Appstore. Of je je Instagrampagina wil uitlichten of een contactformulier wil aanmaken, er is altijd wel een app beschikbaar.

Het jammere is dat je voor deze apps vaak moet betalen. De gratis versies komen meestal met beperkingen of proefperiodes. Als je bijvoorbeeld abonnementen wil verkopen op je webshop ga je een app moeten aanschaffen van €40 per maand. Denk eraan dat dit bovenop je standaard abonnement komt. Voor een startende webshop is dit zeker geen kleine kost.

Weinig personalisatie

Voor ons persoonlijk de grootste dealbreaker als het aankomt op Shopify webshops. Er is weinig personalisatie. Met Shopify ben je gelimiteerd tot de functies en het ontwerp van je gekozen thema.

Zelfs met een premium thema ben je vaak heel gelimiteerd qua personalisatie. Je kan niets uitbreiden of aanpassen naar je eigen wensen of noden. Ja, je kan zeker een pak meer dan met een gratis thema, maar zelfs met een premium thema zit je in een vast sjabloon waar je moeilijk uitgeraakt.

Als je dan toch voor een premium thema kiest en alles naar wens wil laten bouwen, dan ga je goed mogen investeren in custom codeerwerk in Liquid (codeertaal van Shopify). Vind je het niet erg om hier duizenden euro’s extra voor te betalen? Ga je gang!

Shopify

Geen e-mailhosting

Ook een groot nadeel van een Shopify webshop: ze bieden geen e-mailhosting. Het probleem is dat je dan geen e-mailadres kan aanmaken met jouw domeinnaam er in. Een standaard functie die eigenlijk aanwezig zou moeten zijn.

Je hebt wel de optie om een e-mail forward functie toe te voegen: concreet wil dit zeggen dat als klanten jouw een mail sturen op een zakelijk e-mailadres, dat deze worden geforward naar jouw eigen inbox. Dit kan enkel met een externe e-mail hosting app, maar echt handig is het niet als je niet technisch bent aangelegd.

Beperkte content marketing & SEO

Content marketing is een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om je webshop te doen groeien. Nu ja, Shopify is een e-commerce platform, geen blogplatform. Toch zijn er wel een aantal standaard functies die wij missen als het aankomt op een Shopify blog.

Je kan je blog bijvoorbeeld al niet verdelen in categorieën, dus je gaat moeten werken met tags. Daarnaast zijn er weinig opties qua layout door de verouderde editor. Je kan zelfs geen gerelateerde blogartikelen toevoegen zonder een externe app.

shopify

Moeilijke exit

Voor je begint met Shopify moet je echt wel een keer jezelf de vraag stellen of je er op lange termijn wil blijven. Als je ooit van gedachten zou veranderen en je webshop wil migreren naar een ander platform, ga je beseffen wat een miserie dat met zich meebrengt. Shopify voorziet je in dat geval enkel en alleen van een CSV-bestand van al je producten, meer niet!

In geval van een migratie ga je je webshop helemaal van 0 terug mogen opbouwen. Van je homepagina tot de checkout, je privacybeleid en je klantenservice. Alles begint terug van 0. Geen makkelijke (of goedkope) opdracht!

Wat zijn de voordelen van Shopify?

Nu, laten we eerlijk zijn: het is niet zo dat Shopify een slecht platform is om een webshop te starten. Een marktaandeel van 20% behaal je niet zomaar door een gebrekkige oplossing aan te bieden. Enkele voordelen van Shopify zijn:

  • Makkelijke setup: waarschijnlijk de grootste troef van Shopify. Het heeft een enorm eenvoudige setup, waardoor je zelfs zonder technische kennis snel jouw webshop kan opzetten en beheren.
  • Gebruiksgemak: wederom een grote troef voor Shopify. Dankzij de intuïtieve user interface is het heel gemakkelijk om te vinden wat je zoekt. Met Shopify kan je makkelijk navigeren door je producten, voorraad, klanten, statistieken en zoveel meer. Allemaal vanuit 1 platform. 
  • Technische ontzorging: met Shopify moet je je nooit zorgen maken om de technische aspecten van je website. Je hosting, domeinnaam en onderhoud worden allemaal verzorgd door Shopify zelf.
  • Mobielvriendelijk: Shopifythema’s zijn automatisch mobielvriendelijk opgebouwd. Dit is enorm belangrijk voor het succes van je webshop. Wetende dat Shopify dit automatisch voor jou in orde brengt is een grote zorg van je schouders.

Conclusie

To Shopify or not to Shopify? Dat is de vraag. Is Shopify het beste e-commerceplatform dat er bestaat? Absoluut niet. Voor wie is Shopify dan wel een handige oplossing? Als je bovenstaande puntjes niet echt een dealbreaker vindt en als je een simpele webshop wil bouwen die je zelf kan beheren, dan is Shopify zeker een goede oplossing voor jou.

Bij Cayweb bouwen wij unieke WordPress webshops op maat van de klant. Van een uniek ontwerp tot het technische onderhoud achteraf. Wil jij eens sparren over je ideeën of ben je van plan een webshop te starten? Contacteer ons gerust voor al je vragen of een vrijblijvend adviesgesprek!

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.