10 februari 2024
Online Marketing

Wat is een lead magnet? (uitleg + voorbeelden)

wat is een lead magnet

Om je meteen een duidelijk antwoord te geven: een lead magnet is een gratis “weggevertje” die wordt aangeboden in ruil voor de contactgegevens van een prospect (= geïnteresseerde websitebezoeker). Het is een eerste indicatie dat een bezoeker interesse heeft in jouw product of diensten.

Een lead magnet kan verschillende vormen aannemen.

Bij Cayweb bieden wij bijvoorbeeld gratis SEO audits. Voor een e-commerce bedrijf kan dat een gratis proefpakket zijn van hun producten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het doel van een lead magnet is om je mailinglijst op te bouwen met kwalitatieve en warme leads, ook wel gekend als “lead generatie”. Deze mailinglijst gebruik je dan weer voor verdere marketingdoeleinden.

In dit blogartikel bespreken we waarom lead magnets zo belangrijk zijn, de kenmerken van een goede lead magnet en enkele voorbeelden die je zelf kan integreren op je eigen website.

Waarom zijn lead magnets zo belangrijk?

Lead magnets vormen de basis om warme leads te genereren en een mailinglijst op te bouwen. Deze mailinglijst gebruik je voor 2 marketingstrategieën:

E-mailmarketing

Het is belangrijk om altijd top-of-mind te blijven bij prospects, zodat je later, op het juiste moment, kan inspelen op hun behoeftes. De beste strategie hiervoor is e-mailmarketing omdat je op een subtiele manier deel blijft uitmaken van het leven van je leads.

Retargeting

Je mailinglijst kan je ook gebruiken als een bron voor retargeting campagnes. Retargeting wil zeggen dat je advertenties toont aan mensen die al eens op je website zijn geweest. Hiermee kan je specifieke doelgroepen aanmaken. Hoe groter je mailinglijst, hoe groter de kans dat je winstgevende campagnes zal runnen.

Wat maakt een goede lead magnet?

De beste en meest converterende lead magnets hebben een aantal belangrijke kenmerken:

  • Het is relevant voor je doelgroep – Je kan het allerbeste idee of aanbod bedenken, maar zolang het niet relevant is voor je doelgroep zal zelfs dat idee je geen succes opleveren.
  • Probleemoplossend – Prospects zitten vaak in de oriëntatiefase en zijn waarschijnlijk op zoek naar een oplossing of een antwoord op een bepaalde vraag waar ze mee zitten. Weet met welke problemen of vragen je doelgroep zit en bied daar een oplossing daarvoor.
  • Kort en krachtig – Je wil iets aanbieden dat niet te ingewikkeld is om door te nemen. Als je bijvoorbeeld een e-book aanbiedt, is het niet aangenaam voor je lead om meer dan 100 pagina’s te moeten doornemen. Houd het simpel.
  • Waardevol – Wat je weggeeft moet ook van echte waarde zijn. Zo zullen je leads altijd een goede indruk hebben van je bedrijf. Dit helpt vooral in de overwegingsfase.
  • Toont je expertise – Wanneer iemand zich aanmeldt voor je lead magnet, moet het ook je expertise in het vak tonen. Dit zal er voor zorgen dat leads klant zullen worden in de beslissingsfase omdat ze weten dat je expert bent in het vak.

Lead magnets in het aankoopproces

Als je lead magnets wil inzetten zijn er twee zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Hoeveel moeite kost het voor de prospect om de lead magnet te gebruiken?
  • In welke fase van het aankoopproces zit de prospect?

Lead magnets kan je opdelen in 3 categorieën:

  • Eenvoudige lead magnets leveren goede leads op in de oriëntatiefase.
  • Specifieke lead magnets kosten meer tijd en moeite voor de prospect, maar leveren betere leads op in de overwegingsfase.
  • Zeer specifieke lead magnets kosten veel tijd en moeite voor de prospect, maar leveren zeer kwalitatieve leads op in de beslissingsfase.

Hoe verder je prospect zit in het aankoopproces, hoe complexer je lead magnet kan zijn. Het is belangrijk om meerdere lead magnets te ontwikkelen voor elke fase in het aankoopproces.

Lead magnets in de oriëntatiefase

In deze fase richt je je voornamelijk op prospects die nog niet heel bekend zijn geraakt met je bedrijf. De bedoeling is om jezelf voor te stellen en een eerste positieve indruk te maken. Daarom houd je het in deze fase best zo simpel mogelijk. Enkele voorbeelden zijn:

  • Livechat-support
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Exclusieve kortingen
  • Templates/sjablonen
  • Giveaways
  • Brochures
  • Infofiches

Lead magnets in de overwegingsfase

Lead magnets in deze fase kosten al wat meer tijd en moeite om door te nemen of te gebruiken. Vaak leveren ze ook betere leads op dan simpele lead magnets. De reden dat prospects bereid zijn om meer tijd en moeite te steken hierin betekent dat ze sneller geneigd zullen zijn om ook klant te worden. Dit soort lead magnets zijn bedoeld voor prospects die zich dieper in het aankoopproces bevinden. Voorbeelden zijn:

  • E-books
  • Checklists
  • Prijslijst
  • Cheat sheets
  • Audits/rapportages
  • Gratis proefversies
  • Catalogus

Lead magnets in de beslissingsfase

Dit zijn zeer specifieke lead magnets. Ze dienen eigenlijk als een laatste duwtje in de rug van je leads om klant te worden. Deze kosten heel wat tijd om op te zetten, vereisen meer technische skills, maar ze leveren ook de meest kwalitatieve leads. Hieronder zijn enkele voorbeelden:

  • Uitgebreid offerteformulier
  • Prijscalculator
  • Quiz/vragenlijst
  • E-mailcursussen
  • Belformulier
  • Contactformulieren

Lead magnets helpen niet alleen jou, maar vooral ook je doelgroep

Er zijn heel wat manieren om gebruik te maken van lead magnets. Het doel is niet alleen om een e-mailadres te genereren, maar ook om waarde te creëren.

Een lead magnet moet je zien als een eerste echte contactmoment tussen je bedrijf en een potentiële klant. Daarom is het belangrijk om hier een goede indruk achter te laten. Onthoud ook vooral om verschillende lead magnets te gebruiken in elke fase van het aankoopproces.

Creëer een aanbod waar jij iets aan hebt, maar waar vooral ook je doelgroep iets aan heeft. Zo heb je een win-win situatie voor alle partijen!

Heb jij hulp nodig met je online marketing en het creëren van een sterke lead magnet? Contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek! Wij helpen je graag verder.

Deel dit artikel
Facebook
LinkedIn
WhatsApp

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.

burak caylar
Get in touch

Contacteer ons vandaag ✉️

Wij nemen jouw project graag in handen! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek of een offerte op maat.